تبلیغات
شب مهتاب تنها - 8مشکل ناشی از عزت نفس پایین
یکشنبه 11 مهر 1389

8مشکل ناشی از عزت نفس پایین

   نوشته شده توسط: مهتاب روشن    نوع مطلب :دانستنی ها ،

8مشکل ناشی از عزت نفس پایین
  آیا از لباس پوشیدنتان بدتان می آید یا اینکه فکر می کنید برای آن لباس مناسب نیستید؟ این یعنی عزت نفستان پایین است. خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

 
   
 

تحقیقات نشان داده که عزت نفس پایین یا تصور بد ذهنی از خود فرد با مشکلاتی همراه است و نوع نگرشتان به کار و روابطتتان را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

در این مقاله رایج ترین مشکلات عزت نفس پایین و راه درمان آن را بررسی می کنیم.

 

 

● نفرت از خود

وقتی که از خودتان یا از افکار و کارهایی که انجام می دهید متنفر هستید نشانه عزت نفس پایینتان است. نفرت از خود با احساس خشم، عصبانیت، ناامیدی و نبخشیدن خود برای اشتباهاتی که مرتکب شده اید همراه است.

▪ دیالوگ هایی که با خودتان دارید را تغییر دهید.انتقادهای شخصی حس نفرت از خود را افزایش می دهد پس مرحله اول این است که تفکرات منفی که در سرتان است را دور بریزید و به جای آنها به تفکرات منفی تان پاسخ مثبت دهید.چرا منتقد خودتان هستید؟

▪ خودتان را به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده اید ببخشید.هیچ کس به طور مطلق خوب یا بد نیست. انجام دادن کاری که شما بعد از آن پشیمان می شوید نباید از شما فردی متنفر بسازد همانطور که انجام دادن کارهای خوب از شما یک فرد مقدسی نمی سازد.

▪ با اعتقادات منفی در مورد خودتان مبارزه کنید.این تفکرات منفی شما را به یک فرد طرد شده تبدیل می کند و باعث می شود این حس به دیگران مثلا همسرتان،دوستان و همکارانتان هم منتقل شود.از تغییر دادن تفکراتتان نترسید. این بخشی از زندگی شماست.

 

 

● کمال گرایی

کمال گرایی یکی از جنبه های مخرب عزت نفس پایین است. یک شخص کمال گرا، کسی است که احساس شکست همیشه همراه اوست زیرا موفقیتهای او برایش کافی نیست.

 

 

● چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟

▪ انتظارات واقع گرایانه ای برای خودتان درنظر بگیرید.قبل از اینکه برای هدفتان تلاش کنید، مطمئن شوید هدفتان منطقی و قابل کنترل است همچنین به یاد داشته باشید که زندگی به طور کلی پایدار نیست.

▪ به خاطر داشته باشید که تفاوت عمده ای بین شکست خوردن در کاری که انجام می دهید و شخص شکست خورده وجود دارد. نباید نا امید شوید و این دو را با هم اشتباه نگیرید.

▪ از بالا رفتن از طنابی نازک(سختی ها) بپرهیزید. کمال گراها فراموش می کنند که یک تصویر بزرگتری را ببینند و برای موفقیت در آن به خود مغرور شوند.

 

 

● تصور منفی از اندامتان

تصور منفی از اندامتان به عزت نفس پایین مربوط می شود.این به این معنی است که عزت نفس همه چیز را می تواند تحت تاثیر قرار دهد از چگونگی رفتارتان در ارتباطتان با دیگران تا چگونگی انجام دادن کار در محل کارتان.

 

 

● چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟

▪ از مقایسه کردن خودتان با دیگران بپرهیزید زیرا جز ناامنی چیز دیگری برای شما نمی آورد. قبول کنید که افراد با هم فرق می کنند و درضمن بدانید که نقطه قوتتان کجاست؟

▪ به دنبال سلامتتان باشید.یک رژیم سالم و ورزش روزانه نه تنها شما را توانمند می کند بلکه حتی اندورفین های بدنتان را آزاد می کند. اندورفینها هورمونهای خوب و سالم بدن هستند.

▪ مراقب ظاهرتان باشید. افرادی که تصور بدی نسبت به اندامشان دارند تلاششان را متوقف می کنند، و معتقدند که هیچ هدفی نداریم. کارهای مثبت انجام دهید.

 

 

● احساس بی ارزشی

همه ما درمورد تواناییمان در حوزه ای خاص تردید داریم اما حس بی فایده بودن از اینجا ناشی می شود که افراد فکر می کنند ما به اندازه دیگران ارزشمند نیستیم. این نکته بسیار حائز اهمیت است که حس ارزشمند بودن چیزی نیست که توسط دیگران به ما داده شود بلکه چیزی است که ما باید به وسیله آن خودمان را بسازیم.

 

 

● چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟

▪ قبول کنید که ما استعدادهای منحصربه فردی داریم که می توانیم با آنها احساس غرور کنیم و فردی ارزشمند و شایسته باشیم.

▪ درست است که فکر کردن درمورد دیگران خیلی خوب است اما فکر کردن درمورد دیگران نباید به این حس تبدیل شود که آنها بهتر از ما هستند.رفتارهای دیگران را تحسین کنیم اما نه به قیمت از دست دادن خودتان.

▪ کاملا آگاه باشید که این ما هستیم که به دیگران یاد می دهیم چگونه با ما رفتار کنند.تمرین کنید که شما شخصی هستید که نظراتش مانند دیگران ارزشمند است در این صورت عزت نفستان بالا می رود.

 

 

● حساسیت بیش از حد

حساسیت بیش از حد یکی از جنبه های ناراحت کننده عزت نفس پایین است.اگر شما از انتقاد کردن دیگران عصبانی می شوید یا نسبت به هرگونه انتقادی واکنش نشان می دهید باید حساسیت بیش از حدتان را از بین ببرید.

 

 

● چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟

▪ به چیزهایی که دیگران می گویند کاملا گوش دهید.با این کار شما قبل از اینکه تصمیم به کاری بگیرید متوجه می شوید انتقادهای دیگران درست است یا خیر.

▪ اگر انتقادی منصفانه نیست بگویید که با آن موافق نیستید.

▪ اگر انتقاد تا حدی درست است به جای آنکه ناراحت شوید آنچه که به شما گفته می شود را یاد بگیرید.انتقاد سازنده انتقادی است که شما بتوانید توسط آن در جهت بهبودتان قدم بردارید.

▪ پیشرفت کنید. فکر کردن در مورد آنچه که شما را ناراحت کرده زیاد کمک کننده نیست.

 

 

● ترس و اضطراب

ترس و ناتوانی درجهت تغییر دادن دنیایتان ناشی از عزت نفس پایین است.

 

 

● چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟

▪ با مبارزه کردن با اضطرابتان، ترس واقعی و ترس کاذب را از هم تشخیص دهید.برای مثال، ممکن است فکر کنید پیشرفت کردن خیلی مهم نیست زیرا شما قادر به پیشرفت نیستید.

اما زمانی که نتایجی را مشاهده می کنید چطور؟ باز هم نظرتان همین است؟

▪ با رویارویی با ترس اعتماد به نفستان را بسازید. مثلثی را به عنوان مثلث ترس رسم کنید، ترس زیاد را در نوک مثلث قرار دهید، ترس کم را در انتهای مثلث. راهتان را مشخص کنید و راهکارهایی را برای هر دو ترس در دو طرف مثلث به کار بگیرید همچنین تواناییهایتان را هم افزایش دهید.

 

 

● خشم

خشم و عصبانیت یک احساس طبیعی است اما اگر کسی به صورت غیرطبیعی عصبانی می شود یعنی عزت نفسش پایین است. وقتی که به خودتان زیاد فکر نمی کنید، با این کار به دیگران نشان می دهید که برای خودتان زیاد اهمیت قائل نیستید. به این شکل به خودتان آسیب می زنید و خشم و عصبانیت شکل می گیرد و خشم و عصبانیتتان فوران می کند.

 

 

● چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟

▪ یاد بگیرید که چگونه آرام باشید. یک روش این است که اجازه ندهید احساساتتان به جوش بیاید. به جای آن، احساساتتان را بیان کنید.

▪ اگر این مورد موثر واقع نشد، از موقعیت دور شوید و نفس عمیق بکشید تا ضربان قلبتان پایین بیاید و پشتتان را به حالت استراحت به عقب بکشید.

▪ این کار را زیاد انجام ندهید. افرادی که عزت نفس پایینی دارند اغلب این کار را زیاد انجام می دهند سپس در هنگام بحث با دیگران طعنه آمیز رفتار می کنند.سعی کنید فقط زمانی که خواستید یا دوست داشتید این کار را انجام دهید.

 

 

● خوشحال کردن دیگران

یکی از بزرگترین مشکلات افراد با عزت نفس پایین این است که فکر می کنند شما دیگران را آن طور که این افراد می خواهند خوشحال می کنید یا دوستشان دارید.در نتیجه افرادی که دیگران را خوشحال می کنند درنهایت آزرده خاطر می شوند.

 

 

● چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟

▪ نه گفتن را یاد بگیرید. ارزش شما به تایید دیگران وابسته نیست. افراد شما را به خاطر خودتان دوست دارند نه آنچه که شما برایشان انجام می دهید.

▪ گاهی اوقات خودخواه باشید یا حداقل به نیازهایتان فکر کنید. افرادی که عزت نفس سالمی دارند می دانند که چه زمانی خودشان را در اولویت قرار دهند.

▪ برای دیگران محدودیت ایجاد کنید. نسبت به بعضی چیزها احساس بی میلی کنید. برای آنچه که می خواهید یا نمی خواهید محدودیت قائل شوید با این کار خشمتان فروکش می کند.


How can you get taller in a week?
شنبه 1 مهر 1396 06:57 ب.ظ
Today, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see if it can survive a forty foot drop,
just so she can be a youtube sensation. My iPad is now
broken and she has 83 views. I know this is totally off topic but I
had to share it with someone!
How much does it cost to lengthen your legs?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 02:28 ب.ظ
I visited several web pages but the audio feature for audio songs existing at this website is genuinely wonderful.
Foot Pain
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:47 ق.ظ
Asking questions are in fact pleasant thing if you are not understanding something fully,
but this post provides pleasant understanding yet.
http://frankieboehnlein.blogas.lt/
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:23 ب.ظ
I do not even understand how I finished up here, but I assumed this post was great.
I do not recognise who you are but definitely you're going
to a famous blogger if you are not already. Cheers!
How does Achilles tendonitis occur?
شنبه 14 مرداد 1396 09:29 ب.ظ
Hi there all, here every person is sharing such knowledge, so it's
nice to read this webpage, and I used to go to see this website daily.
ankle an foot pain
پنجشنبه 15 تیر 1396 01:38 ق.ظ
These are actually great ideas in concerning blogging.
You have touched some pleasant things here. Any way keep up wrinting.
foot pain evaluation
سه شنبه 6 تیر 1396 08:15 ب.ظ
These are actually fantastic ideas in about blogging.
You have touched some pleasant factors here. Any way keep up wrinting.
foot pain cycling
سه شنبه 6 تیر 1396 07:58 ق.ظ
Hello, Neat post. There's an issue together with your site in internet explorer, would
test this? IE still is the market chief and a big element of folks will pass over your magnificent writing due to this
problem.
foot pain relief
چهارشنبه 31 خرداد 1396 11:43 ق.ظ
Whats up very cool site!! Guy .. Excellent .. Wonderful ..
I'll bookmark your site and take the feeds additionally? I am happy to find so many useful info right here in the post, we need develop extra techniques in this regard, thanks
for sharing. . . . . .
foot pain and swelling
چهارشنبه 31 خرداد 1396 10:47 ق.ظ
We are a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
Your website offered us with useful information to work on. You have performed a
formidable process and our entire group will be grateful to you.
push up bra after breast augmentation
شنبه 13 خرداد 1396 07:39 ب.ظ
I'm not sure why but this web site is loading incredibly slow for me.
Is anyone else having this problem or is it a issue on my end?
I'll check back later and see if the problem still exists.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 02:33 ب.ظ
This piece of writing is in fact a pleasant one it helps new internet users, who are wishing
in favor of blogging.
BHW
یکشنبه 20 فروردین 1396 10:37 ق.ظ
Hello very nice blog!! Guy .. Beautiful .. Superb ..
I'll bookmark your blog and take the feeds also?
I'm satisfied to find a lot of useful info right here within the
submit, we need work out more techniques on this regard, thanks for sharing.

. . . . .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر